Powered by Smartsupp
Webařské tipy

Přesměrování odkazů starého webu na nový

Jednou z věcí, na kterou je třeba tady pamatovat při tvorbě webu, je přesměrování odkazů starých URL na nové, pokud přestaly existovat (už nejsou potřeba, přeměnily se, a pod). Přečtěte si, jak to vyřešit.

Někdy se poštěstí, že webař dělá nový web od začátku, jindy se vrhne do předělávky nového. A jednou z věcí, na kterou je třeba tady pamatovat, je přesměrování starých odkazů na nové, pokud přestaly existovat (už nejsou potřeba, přeměnily se, a pod).

Proč je to třeba?

Důvody pro to mohou být různé, jako hlavní se nabízí:

  • SEO: prohlížeče by mělo dostat informaci o tom, že se obsah někam přesunul, a ideálně i kam se přesunul. Jinak uvidí 404, což by stávat nemělo, a hodí vám mínusové bodíky do SEO skóre stránky.
  • UI: znám spoustu lidí (já jsem mezi nimi), kteří si ukládají zajímavé odkazy do záložek v prohlížeči, posílají je jiným známým apod. A hodně zamrzí, když zjistíte, že odkaz, který jste měli uložený na časy “až se bude hodit”, přestal fungovat.

Jak to řešit?

Je několik možností, jak toto řešit:

  1. Ponechat staré odkazy a strukturu webu. Ano, někdy je to možné, a chtěné, ale řekla bych, že je to spíše minoritní záležitost. Navíc se vystavujete situaci, které říkám “technologický dluh”, kdy jste nuceni držet se starých jmenných konvencí, které už novému webu nemusí sedět.
    Je třeba pamatovat, že toto se týká nejen stránek, ale i příspěvků, produktů, struktury médií a dalších věcí. A to je velice těžké udržet, pokud měníte i technologie (např. migrace ze statického webu na WordPress apod).
  2. Vytvořit novou strukturu a přesměrovat staré odkazy na nové. To je mnohem lepší řešení. Budou vám fungovat nové i staré odkazy (ty staré pak můžete smazat, až budete mít jistotu, že na ně nikdo nechodí), SEO bude spokojené a uživatelé nic neztratí.
    Při větším množství obsahu je složité pohlídat všechny odkazy a je to mravenčí práce. Která se ovšem vyplatí.

Jak odkazy k přesměrování hledat?

Nejprve je třeba prohledat původní web a zjistit, jaké všechny cesty osahuje. Ideální je na to nějaký automatizovaný nástroj, který vám ulehčí alespoň tuto část práce:

  • placené (nejen SEO) programy jako Semrush a další,
  • nedávno jsem našla nástroj zdarma, který toto krásně umí: https://alphacrawler.pro. Zároveň web prohledá a zkontroluje, zda neobsahuje neplatné dokazy, duplicitní H1 a další problémy, které je také třeba vyřešit. Je to tedy nástroj, který použijete ve více situacích.

Jak přesměrování odkazů realizovat?

.htaccess

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RedirectMatch 301 /oldpage/ /newpage/
</IfModule>

WordPressPlugin

V případě WordPress se samozřejmě nabízí plugin. V mém případě je velký favorit RankMath, který je obecně známý jako plugin na SEO. Umí toho ovšem víc a proto je to můj oblíbenec – mimo nastavení SEO pro celý web (včetně produktů a kategorií pro WooCommerce) zvládne přesměrování odkazů, ale také třeba monitoring 404.

Pro přesměrování stačí v RankMathu zapnout modul Redirect a potřebné mapování adres přidat:

RankMath - přesměrování

Skvělá věc je, že pak vidíte, kolikrát se přesměrovávací pravidlo použilo a kdy naposledy. A pokud si zapnete i zmíněný Monitor 404, uvidíte, jestli jste na nějaké odkazy nezapomněli a přidáte je později.

A přesměrovat toho umí RankMath celkem dost, proto pokud jste fanoušci regulárních výrazů, můžete si tak namapovat i jednotlivé složkové struktury a další věci.

image 5

Poznámka: Přesměrování přes plugin je super a z uživatelského hlediska velicekomfortní, ale je třeba myslet i na výkon a další věci. Proto jsou typy přesměrování, které doporučuji dělat přímo v .htaccess souboru (ideálně všechny, samozřejmě).

  • http -> https
  • přesměrování celé domény

Důvod: Je zbytečné nechat čekat uživatele na načtení WordPress jádra, pluginů (včetně RankMath a dalších), aby pak zjistil, že musí jít na stránku z https://…. tedy znovu načíst WordPress, pluginy, šablonu… a vykreslit stránku uživateli. Viděla jsem web, kde ta první část trvala i vteřiny (než to vyřešil .htaccess). Z toho důvodu doporučuji dělat toto přesměrování co nejdříve to jde (v posloupnosti vykonávání kódu). A třeba v případě přesměrování http -> https víte, že se bude dít velice často.

Jitka Klingenbergová

Jitka Klingenbergová

Absolventka ČVUT FIT oboru Informatika | Programátorka | Webová vývojářka, konzultantka a mentorka
tvorime@vyladeny-web.cz

Líbil se vám článek? Pošlete ho dál:

Pravidelná dávka užitečných tipů až do schránky